4 LETNÍ TIPY PÉČE O PLEŤ, POKOŽKU, OČI A VLASY

  • (Ne)bezpečná ochrana kůže při opalování

  • Co na letní rozmary říkají naše vlasy? A co oči?

  • Jak (a zda vůbec) vybrat sluneční brýle?

  • Můžeme vrátit přirozenost do svých každodenních návyků?

Péče o tělo v létě je vlastně velmi jednoduchá. Zdraví vždy respektuje přirozenost, přesto vás některé z bodů mohou překvapit, tak si o nich pojďme povědět něco více.

  1. (Ne)bezpečná ochrana kůže při opalování

  • Řada lidí věří, že když se něco prodává, je to bezpečné. Žijeme ale ve zvláštní době, která se vyznačuje dvěma zapeklitostmi:
  • když lidé řeší jeden problém, často nevidí, že dalších deset potíží vytvářejí
  • mnoho kosmetických firem zastírá účinky přidaných složek, protože nechtějí přijít o zisky

A tak v regálech supermarketů či dokonce lékáren můžeme najít poněkud rozporuplné výrobky. Sice se krásně roztírají, třeba i příjemně voní, určitě se po nich nespálíme, a přestože jsou vlastně docela levné, tak cena, kterou platíme, je příliš vysoká.

Dnes již existují studie (např. EWG), které dokazují vedlejší účinky chemických přísad v řadě krémů:

  • do krevního oběhu mohou na sluníčku uvolňovat volné radikály a další toxiny
  • následkem toho mohou poškodit buňky kůže, způsobovat alergie a akné, zřejmě i rakovinu
  • dokonce vlivem estrogenu mohou způsobit celkovou hormonální poruchu
  • blokují získávání vitamínu D (ten z 90 % získáváme ze slunce a je nezbytný ke zdraví i pohodě)

Používáte-li ochranné prostředky, lze jednoznačně říct, že je lepší vyhnout se těmto látkám:

  • parabeny, silikony, chemické emulgátory, nanočástice
  • umělé vůně a barviva (= převlečené chemikálie)
  • methyl…, propyl…, butyl…, ethyl…, trieth…, dieth… a mnoho podobných
  • a pozor – běžnou součástí klasických opalováků je i minerální olej pro snazší roztírání (ačkoli název zní neškodně, je to známý karcinogen – derivát ropy, který blokuje póry kůže)

Řada chemikálií se navíc skrývá pod různými názvy a zorientovat se v tom je téměř nadlidský úkol. Některé ze značek můžete zkontrolovat ve vyhledávači na EWG (Environmental Working Group).

Jako bezpečný opalovací prostředek je hodnocen například Dr. Mercola. Ten jsme spolu s dalšími výrobky otestovali na vlastní kůži. Jak to dopadlo? >> Testovali jsme přírodní opalovací oleje

  1. Letní tipy pro péči o vlasy

Vysoké letní teploty, intenzivní slunce, vítr, mořská sůl či chlór se na vlasech dokážou vyřádit.

S vitamíny A, B a zinkem dodávanými vlasům zvnějšku i stravou můžeme dát sbohem vlasům a la vysušená sláma!

Několik tipů pro krásné a silné vlasy:

  • Nebarvěte si vlasy těsně před dovolenou. Po každém barvení (i těmi nejšetrnějšími přípravky) jsou vlasy oslabené, a tím pádem i zranitelnější.
  • V létě si většinou myjeme vlasy častěji, proto používejte šetrnější a výživnější šampony.
  • Po koupání v moři či v chlorovaném bazénu vlasy vždy opláchněte.
  • Dopřejte své hřívě častěji vyživující masku či zábal.

Návod na jednoduchý domácí přírodní zábal na vlasy

Do misky dejte panenský olivový olej (spolu se 3-5 lžícemi dýňového nebo z pšeničných klíčků). Můžete nechat nahřát na sluníčku, aby byl příjemně teplý. Vetřete do suchých vlasů včetně pokožky hlavy. Poté zabalte vlasy do ručníku a nechejte olej 30 minut působit. Na závěr vlasy dobře umyjte.

Budou hebké a se zdravým leskem, a přitom vůbec ne mastné.

  • panenské oleje olivové, dýňový i z pšeničných klíčků najdete v naší nabídce, můžete je používat i vnitřně – přidávat do salátů a pokrmů (inspiraci na recepty naleznete v Recepty)
  1. Co naše oči a kůže říkají na sluneční brýle?

Jsou samozřejmě případy, kdy jsou brýle proti slunci nezbytné (třeba řízení auta), avšak v takovém případě je potřeba vybrat brýle kvalitní. Podle Jany Pozlovské, lektorky Centra zdravého vidění, jsou největším průšvihem laciné brýle bez UV filtru (zdroj: magazín Maitreia):

„Nasadíme-li si černé brýle, zornička vnímá „stín“ a roztáhne se. U brýlí bez UV filtru je v tu chvíli čočka roztažená, ALE záření jde skrze oko naplno.“

Jana dodává: „Náš tělesný systém je inteligentní. Zornička umí perfektně regulovat množství světla (a tedy i UV záření). Když je slunečno, stáhne se – a vyšle signál do těla, že je potřeba spustit procesy na ochranu kůže před spálením. S brýlemi se toto neděje.

Navíc naše zorničky s brýlemi ztrácejí schopnost rychle reagovat na změnu světla, a tak je potřebujeme nosit čím dál více. Pro ochranu očí je tedy vhodnější přirozený stín – ten nám mohou poskytnout různé šátky, klobouky či kšiltovky.“ Ty mají další výhodu – chrání zároveň i vlasy.

Co tedy můžeme udělat pro své oči? Minimalizovat nošení slunečních brýlí na nezbytné chvíle a obohatit svou stravu o betakaroten – odjakživa se přeci říká, že mrkev je na oči.

  • v naší nabídce doporučujeme potravinový doplněk astaxanthin, který kromě toho, že je plný karotenoidů, je i účinný antioxidant, který chrání kůži proti spálení

Přečtěte si více v článku o stravě jako nejjednodušší cestě k výživě a regeneraci kůže

  1. Polední siesta a správné načasování pobytu na slunci

Jižané vědí dobře, že svůj denní rytmus potřebujeme přizpůsobit přírodě, proto mají v exponovaných hodinách siestu.

Nejlepší ochranou tedy zůstává umírněná doba pobytu na přímém slunci, stín a vhodné oblečení…

A schopnost posoudit, co nám dělá a nedělá dobře. Někdy místo krému a brýlí je zkrátka lepší se třeba s knihou přesunout do stínu slunečníku nebo pod strom.

Na závěr – dříve lidé tohle vůbec nepotřebovali řešit?

Nepotřebovali, například před škodlivými vlivy UV záření je lépe chránila ozonová vrstva. A proto nepřímým krokem k ochraně našeho zdraví může být i ochota říci „ne“ všemu, co se podílí na znečišťování našeho ovzduší.

Kam dál? Můžete si přečíst článek o přírodních deodorantech >> Deodoranty

2017-10-24T11:56:23+00:00