7 věcí, které je dobré vědět o lepku a bílé mouce

K snídani chleba s medem, ke svačině rohlík se salámem, k obědu těstoviny a k večeři buchta. Jaká byla jedna z nejčastějších vět našeho dětství? „Vezmi si k tomu aspoň chleba!“

Tak proč se najednou říká, že chleba je pro řadu lidí nevhodný a pro některé dokonce nebezpečný?

Lidé občas říkají: „Mouka nikdy nikomu nevadila.“ Jenže dnešní rafinovaná mouka je jiná, než jakou zpracovávali naši předkové. Ti používali přirozené odrůdy obilovin a ještě v 19. století do mouky přidávali pro lepší trávení i luštěniny a ořechy.

Dnes však lepek při zvýšené konzumaci potravin z bílé mouky funguje v našich střevech jako lepidlo, tím zpomaluje naše trávení a zabraňuje střevním stěnám vstřebávat živiny – musíme pak více jíst, abychom z potravy dostali tolik živin, kolik si z ní dokáže vzít tělo zdravého člověka. Proto si někteří lidé pochvalují, jak snadno po omezení bílé mouky shodili pár kil.

Týká se lepek nás všech?

Svým způsobem ano. Lidí, kteří po konzumaci klasické bílé mouky vykazují problémy s trávením, stále přibývá. Rozhodnutí snížit množství mouky ve stravě není jen módní záležitost, ale přináší lepší trávení, zdravější pleť, zvýšenou vitalitu a celkově lepší imunitu.

Jak poznám bezlepkovou potravinu?

Potraviny určené pro bezlepkovou dietu jsou označené přeškrtnutým klasem. U těch máme jistotu, že lepek neobsahují. Ale pozor! Značka neznamená, že potravina je zdravější. Raději si přečtěte složení.

Co mám jíst?

Jestliže jen chcete omezit bílou mouku, je to mnohem snazší, než si myslíte. Dnes již existuje řada druhů mouky i produktů, které jsou bez lepku a přitom stále chuťově dobré.

Výborné jsou také batáty, kukuřice, luštěniny, quinoa, amarant, pohanka a jáhly.

Pečení z bezlepkové mouky je o něco obtížnější, protože bez lepku tolik „nelepí“, ale při správných postupech můžete dosáhnout vynikajících výsledků. U nás v prodejně nabízíme ozkoušené mouky i směsi na pečení.

Pozor na vyváženou stravu

Při bezlepkové dietě je potřeba konzumovat dostatek potravin, které jsou bohaté na vlákninu, minerály, vitamíny a živiny (zeleninu, ovoce, ořechy, semínka, luštěniny a bezlepkové obiloviny).

Co je to celiakie a na co přispívá pojišťovna?

Celiakie je onemocnění, které se projevuje mírnou až absolutní nesnášenlivostí lepku. Lepek narušuje funkci tenkého střeva a z toho vyplývá řada zdravotních obtíží. Nediagnostikovaná celiakie nebo nedodržování diety může vést k vážným problémům. Celiakie je nemoc na celý život, při dodržování bezlepkové diety však vymizí její příznaky.

Trpí-li tímto onemocněním vaše děti, VZP vám po předložení dokladu o diagnóze a účtenek přispěje až 6 tisíc ročně na nákup potravin bez lepku (více na webu >>VZP).  I některé další pojišťovny poskytují příspěvek, ale obvykle jen v řádu několika stovek korun (>> Příspěvky pojišťoven v roce 2016).

Jaké jsou příznaky celiakie?

Průjem, nevolnost, bolesti břicha, únava, hubnutí, kožní onemocnění. Postupem času se tenké střevo stále více poškozuje a je stále méně schopné absorbovat živiny. To může vést k dalším zdravotním problémům.

Kde všude se schovává lepek?

Dokud člověk není tzv. bezlepkář, ani netuší, v čem všem je lepek. Obecně se ví, že je obsažen v pšenici, žitu a ječmeni. Ale dostává se i do zpracovaných potravin, neboť se mouka do nich přidává jako levnější náhrada za kvalitní suroviny (např. do párků).

Lepek se schovává i tam, kde bychom ho nečekali, např. v čokoládě, jogurtech, kypřících prášcích, dokonce může být i ve rtěnce či žvýkačce.

Oves je přirozeně bezlepkový, ale často se zpracovává spolu s pšenicí či žitem, a tak se lepek do balení dostane touto cestou. I mnoho dalších výrobků upozorňuje na možnost stopového množství lepku z tohoto důvodu. Takové potraviny běžnému člověku neublíží, ale pro vážné celiaky mohou být nebezpečné.

2017-04-28T14:56:42+00:00